De eerste twee weken :-) - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Mark Jeanne - WaarBenJij.nu De eerste twee weken :-) - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Mark Jeanne - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken :-)

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 November 2013 | Indonesië, Jimbaran

Time flies! We zijn alweer twee weken verder..
In deze korte periode hebben we al veel gezien en meegemaakt en zijn ondertussen gewend geraakt aan de cultuur van de Balinezen.
De cultuur bestaat voornamelijk uit het hindoeïsme; beelden, offers en tempels zie je overal waar je kijkt. De mensen zijn heel nederig, ze zijn gek op Nederlanders. Als je aangeeft dat je uit Belanda (Nederland) komt, dan ontstaat er meteen een groot glimlach op het gezicht van de mensen (en nee, niet omdat ze geld ruiken ;-) ).

Een van de eerste dagen werden we uitgenodigd voor een etentje bij de buren. Hier verblijft een Nederlands echtpaar en een Javaans gezin.
We stonden versteld van het eten wat ze voor ons hadden bereid, de tafel stond helemaal vol met Javaans eten en lekker!!
Voor het Javaanse gezin was het een eer dat we bij hun kwamen eten, voor de gelegenheid had de man zijn 10 jaar oude feestdag t-shirt aangedaan.
Waar we echt even van opkeken was dat de Javaanse mensen op de grond gingen zitten rond een klein tafeltje. Ze gaven zelf aan dat ze liever op de grond zitten, omdat dit veel koeler is dan een stoel.
Maar we hoorden van de Nederlanders dat ze dit doen uit respect voor ons. Dit was toch wel even heel vreemd..

We hebben ondertussen een scooter voor twee maanden gehuurd, voor maar 45 euro pp! Een volle tank is nog geen €1,-
Het verkeer is ook een heel anders verhaal dan in Nederland. Ze rijden hier links en je hoort overal getoeter. Overal zie je scooters en halen je van alle kanten in.
Als we naar Kuta gaan, moeten we over een soort van snelweg, chaos daar.. De mensen nemen ook van alles mee op de scooter, het is ook geen uitzondering als we een moeder met drie kinderen op de scooter tegenkomen.

We verblijven in een soort van 'beveiligd' park in Puri Gading in een mooi huis. Erg beveiligd is het niet, want de security is alleen s'nachts aanwezig, maar dan ligt hij te slapen in zijn hokje..
De stranden zijn hier heel mooi! We hebben via de buren een soort van privéstrandje gevonden vlakbij ons huis, helderblauw water en bijna geen mensen, genieten daar :-)
In nog geen tien minuutjes zijn we bij Jimbaran Beach en in een half uurtje bij Kuta Beach. Kuta is zeer levendig, veel Australiërs, Russen en Amerikanen vind je hier.
Kuta Beach is mooi voor surfers, hier is Mark erg blij mee ;-) Via via heeft hij een mooi surfboard kunnen kopen met een rek voor aan de scooter!

Het eten is hier lekker en goedkoop. Bij de Warungs (eettentjes) kun je een maaltijd krijgen voor 13.000 RP dat is omgerekend 84 eurocent!
Gisteren heeft het voor het eerst dat wij hier zijn geregend. Het duurde nog geen uur en de straten stonden al blank. Het regenseizoen is hier begonnen, maar dat betekent gelukkig niet dat het alleen maar regent.
Af en toe een korte stevige bui en dan klaart het alweer op. Het hele jaar door is het gemiddeld tussen de 25 en 30 graden!

Aanstaande maandag gaan we voor een paar dagen naar een guesthouse in Ubud. Daar schijnen mooie rijstvelden en warmwaterbronnen in de buurt te zijn.
Ook zullen we daar meedraaien in een dagopvang voor kinderen -en tieners met het Syndroom van Down en in een weeshuis.
Volgende week zullen we even wat foto's plaatsen op Facebook.
We houden jullie op de hoogte!!

We hopen dat ook in Nederland alles goed is!!!

Tuut Mark en Jeanne

• 17 November 2013 - 14:28

Tjitske En Rink:

Hoi mark en Jeanne.
    Wat een leuk verslag heb jij geschreven,wel een hele belevenis daar.
    Fijn dat jullie het daar zo naar de zin hebben.
    En zo te horen weten jullie al veel over de cultuur en bevolking daar.
    Heel veel plezier daar verder,we hebben snel weer even contact.
    Groetjes

• 17 November 2013 - 14:30

Jannie:

Hoi Mark en Jeanne,

Zo...... klinkt goed allemaal.
    Veel plezier. Hier alles oke.
    grtjs

• 17 November 2013 - 14:36

Celine:

Leuk om jullie berichtje te lezen! Tuutjeee

• 18 November 2013 - 03:31

Addie Didden:

Leuke jullie verhalen te lezen.
    Ik ben op dit moment in Ausralia waar het ook regenseizoen is.
    Groeten, Addie

• 18 November 2013 - 11:24

Menno:

He toppers. Mooi om te lezen dat jullie het naar je zin hebben! Nog veel plezier en geniet ervan. Hier in Nederland is het weer pauper.. xD hoop snel wat toffe foto's te zien :) oh Mark, we hebben gister maar met 2-0 verloren tegen de koploper uit.. We vorderen :P

Groeten Menno en Sabiena