Door naar Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Mark Jeanne - WaarBenJij.nu Door naar Nieuw-Zeeland! - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Mark Jeanne - WaarBenJij.nu

Door naar Nieuw-Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 Januari 2014 | Indonesië, Jimbaran

Ten eerste een gelukkig nieuwjaar allemaal!!!
We hebben de oliebollen, het carbidschieten, de lieve vrienden en familie wel gemist! We hebben Kerst en Oud & Nieuw doorgebracht samen met Jasper (neef van Mark) en zijn vriendin middenin Kuta.
Zij hebben een tijdje bij ons verbleven en nu konden we in hun hotel verblijven :-) Ideaal, want in Kuta was het zo druk dat je niet door het verkeer heen kon komen.
Het vuurwerk aan het strand was prachtig en erg veel, alleen erg jammer van de regen. Toch iets hetzelfde als Oud & Nieuw in Nederland!

Het is alweer twee maanden geleden dat we op Bali zijn aangekomen. De afgelopen twee maanden was echt een heerlijke, luxe vakantie voor ons.
Ik zal nog even een korte samenvatting geven van onze tijd op Bali.
Vooral de stranden vonden we mooi aan Bali. Het huisje waarin we verblijven is een erg centrale plek waar veel stranden omheen zijn. In het Noorden van Bali is het veel minder toeristisch, groener en meer natuur.
Met de scooter konden we vooral in het zuiden en midden van Bali rondtoeren. Het uiterste noorden van Bali was te ver om met de scooter heen te gaan. Te lange afstanden en chaos op de weg. We hebben daardoor een tour gedaan in het noorden met een auto. Op de foto's op Facebook kun je zien wat we allemaal hebben gezien en gedaan.
De scooter hebben we gelukkig heelhuids weer kunnen inleveren, ondanks een klein ongelukje. Kan ook bijna niet anders hier.. We stonden stil en uit het niets reed een man op een scooter ons aan. Hij was helemaal in paniek, doodsbenauwd dat het hem zijn maandloon zou kosten. Gelukkig was alleen de uitlaathoes kapot en mankeerden we beiden helemaal niks :-)

Naast de leuke dingen hebben we ook minder leuke dingen meegemaakt op Bali. Mark is een een tijdje goed ziek geweest door een parasiet. Dokter Andre kwam uiteindelijk langs om Mark een dikke spuit te geven en een cocktail aan medicijnen. Het heeft geholpen :-) We zijn beiden vaak ziek geweest van het eten op Bali. We zijn niet zoveel gewend als het op hygiëne aankomt.. En hier zijn ze er vooral bij de kraampjes erg makkelijk in..
Gelukkig vonden we al snel een warung bij ons in de straat waar je lekker kan eten voor een prikje! Wel hebben we typisch Balinees eten geprobeerd. Onder andere varkenshuid met de haren er nog aan. Klinkt vies, maar het smaakt hetzelfde als de spek die we in Nederland eten. Ook eten ze hier bepaalde stinkende bonen, naast de rare geur smaakt het ook heel vreemd. Als je daarna naar de wc gaat beleef je het hele riedeltje weer opnieuw, want de geur blijft hangen. De Balinezen vinden het heerlijk! We hebben gelukkig veel mooi weer gehad op Bali. Aan het eind van december werd het helaas minder.
Het regende een paar dagen achter elkaar door, waardoor de straten blank stonden en er watervallen van de klifs stroomden. Wel apart om een keer te zien hoe het hele eiland dan veranderd. Gelukkig was het de vierde dag weer stralend mooi weer!

In de laatste week zijn we een paar dagen naar het eiland Gili Trawangan geweest. Dit is klein eiland dat bij Lombok hoort en staat vooral bekend om de witte stranden en het heldere water.
We moesten per persoon 1.2 miljoen Rp betalen voor een retourtje Gili Trawangan. We hebben bij verschillende kraampjes proberen af te dingen en kwamen uiteindelijk op 380.000 Rp per persoon. Kun je nagaan hoeveel je kan afdingen hier. Met de boot zijn we hier samen met Jasper en Jolien heen gegaan. Alleen de trip erheen was het geld al waard. Nadat we ons afvroegen of er ook dolfijnen waren, zag Jolien iets bewegen en jahoor een dolfijn!!
Eenmaal aangekomen op Gili was het een en al toerist, veel gezelligheid en heel veel paard en wagens. Er is geen gemotoriseerd verkeer op Gili, waar we wel even aan toe waren. De boulevard staat bomvol terrasjes, restaurants en heel veel Australiers. Het was net of je op Kreta of Mallorca was.
We zijn met een visserbootje naar de andere Gili eilanden geweest om hier te snorkelen. Naast de vissen, waren er ook zeeschildpadden. Ook was er veel koraal, maar dit was allemaal dood.. De mensen van de eilanden hebben jaren geleden dynamiet in zee gegooid, zodat de vissen boven kwamen drijven. Weinig kleur hebben we gezien, maar alsnog vonden we het beiden heel bijzonder en mooi!!

Aanstaande zaterdag gaan we om 22:00 uur vliegen richting Auckland. We zullen daar zondag om 14:00 uur (NZ tijd) aankomen.
We hebben inmiddels meer duidelijkheid over ons verblijf in Nieuw Zeeland. De eerste dagen zullen we verblijven in een hostel die de organisatie Activity International voor ons heeft geregeld. Hier krijgen we workshops en presentaties over het land Nieuw Zeeland en tips over het vinden van werk en het backpacken in het algemeen.
Vanuit Auckland gaan we richting het noorden. We zullen verblijven bij een gezin die een lodge runt. Voor kost en inwoning, maaltijden, wifi en de was gaan we hier 3 uur per dag aan het werk.
Het werk bestaat vooral uit het ontvangen van de gasten, zorgen dat de kamers schoon en netjes zijn en klusjes doen in -en om het huis. Daarnaast hopen we dat we snel een betaalde baan zullen vinden.
Jullie horen wel weer als we in Nieuw Zeeland zijn!!

• 12 Januari 2014 - 19:10

Trienko:

Hoi Mark en Jeanne

Ik dacht zo als er straks geen 1meer een reactie plaats houden jullie er misschien wel mee op .En dat zal jammer zijn,dus gewoon doorschrijven.

Do do

• 10 Februari 2014 - 11:20

Ter Veld:

hallo jeugd.

jullie beleven ook van alles niet.

dus jullie zitten nu in nieuw zeeland hier is het twee dagen winter geweest

er lag 4 cm. sneeuw wel een mooi gezicht /

hier alles bij het oude /

de groetjes uit de niderlanden. ter veld

• 11 Februari 2014 - 13:13

Jannie:

Hoi mark en jeanne,

Valt er niets meer te beleven daar, :-)) het is zo stil....
    Hier is alles okë, ook met pake en beppe gaat het goed.
    Niels is gisteravond vertrokken naar djakarta voor zn 5 mnd stage.
    Het gaat dus goed met de fam. De een na de ander vertrekt naar verre oorden. ???
    Prima, als ze maar weer terug komen, haha
    Alhoewel verspreid over de wereld levert wel mooie vakantieadresjes op ;-)))))

Grtjs Jannie t H.